زنگ خطری که با تعطیلی جشنواره به صدا درمی آمد

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، یک هنرمند موسیقی معتقد است که تعطیلی این دوره از جشنواره موسیقی فجر می توانست زنگ خطری برای سال های آینده باشد و در این زمینه شرح می دهد، ممکن بود که اگر سال بعد هم شرایط مالی با مشکل رو به رو باشد، مسئولان برگزار نشدن جشنواره را مسئله خاصی به حساب نیاورند و بودجه آن را صرف مسائل دیگر نمایند که این امر می توانست زنگ خطری برای این جشنواره باشد.

زنگ خطری که با تعطیلی جشنواره به صدا درمی آمد

حمید عسکری ـ رهبر گروه کُر اردیبهشت ـ در گفت وگویی با وبلاگ آمیتیس تک درباره مجازی شدن سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر می گوید: گروه کُر اردیبهشت سال جاری هم در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد و به علت محدودیت های موجود، تنها چهار قطعه آماده کردیم که از پلتفرم های جشنواره منتشر خواهد شد.

او تاکید می نماید: ما با رعایت پروتکل های بهداشتی آثارمان را ضبط کردیم؛ به گونه ای که خوانندگان گروه هرگز دور یکدیگر جمع نشدند و هیچ تمرینی به این معنا صورت نگرفت و همه قطعات را در منزل خود به صورت فایل صوتی ضبط کردند، سپس در استودیویی، میکس و مسترینگ صورت گرفت و مجددا بر اساس نسخه صوتی، اعضای کُر ویدیو ضبط شده را ارسال کردند؛ در نهایت آثار، تدوین و فیلم اجراها آماده شد. در بین آثار گروه کُر اردیبهشت، قطعه The Opening دیده می شود که بر اساس ترجمه انگلیسی سوره مبارکه حمد ساخته شده و در نوع خود اثر بدیعی است.

او با بیان اینکه این شیوه کار کردن بسیار پرزحمت است، ادامه می دهد: آخرین باری که اعضای گروه کُر اردبیهشت در کنار یکدیگر جمع شدند، به جشنواره موسیقی فجر 1398 برمی شود و از آن موقع تا به امروز هیچ تمرینی نداشته ایم؛ به همین دلیل طبیعتا صداها تا حدی افت نموده و از حالت آمادگی خارج شده است. با این همه، اعضای کُر اردیبهشت با تمرین های فردی و با حداکثر توان سعی در اجرای قطعات با کیفیت مطلوب نموده اند. ما به یک دلیل خیلی مهم سعی کردیم در این جشنواره شرکت کنیم؛ و آن اعتقاد به ضرورت پویایی هنری در شرایط کنونی است که همه چیز تحت تأثیر پاندمی کویید ـ 19 قرار گرفته، انرژی ها پایین آمده و هنرهای صحنه ای مورد تهدید واقع شده اند. به نظرم حضور در این جشنواره به حرکت پویای هنر در جامعه یاری می نماید.

عسکری تصریح می نماید: در چنین رویدادی شاید کیفیت کار نسبت به اجرای صحنه ای به صورت زنده، پایین باشد ولی این امر تضمین کننده حیات هنری ما است. جشنواره موسیقی فجر همیشه به عنوان نمایشگاه دستاوردهای موسیقی بوده است و فارغ از کلیه جریاناتی که در پیرامون این جشنواره شکل می گرفته، همیشه در جهت تقویت هنر موسیقی کشور در کوشش بوده است. مسلما اتفاقی که در اجرای زنده شاهد آن هستیم هرگز در اجرای مجازی رخ نخواهد داد؛ به دلیل اینکه اجرای زنده ویژگی های خودش را دارد، به صورتی که صوت با تمام خصوصیات آکوستیکی به تماشاگر می رسد. ولی در اجرای مجازی بخشی از این صداها و خواص آکوستیک صوت قابل ضبط و انتقال نیست؛ بنابراین اجرایی که ضبط شده باشد تفاوت بسیاری دارد و قابل مقایسه نیست. همچنین باید اضافه نمود که هنرمند بخشی از روح هر اجرا را در تعامل با تماشگران ایجاد می نماید و در واقع حاضران در سالن کنسرت در اجرای قطعه مشارکت دارند که سال جاری این بخش غایب است و البته بر کیفیت اجراها اثرگذار!

رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر در پاسخ به اینکه آیا بهتر نبود که این دوره از جشنواره برگزار نمی شد؟ می گوید: تجربه نشان داده که وقتی کاری در کشور با توقف رو به رو می شود، دوباره به جریان انداختن آن بسیار سخت خواهد بود، و در آینده ممکن است اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ دهد. اساسا برگزار نشدن جشنواره در یک دوره منجر به تضعیف آن خواهد شد و اکنون هدف این است که حیات جشنواره حفظ شود. به این مطلب باید اضافه نمود که امیدبخشی و ایجاد انرژی در شرایط کنونی نوعی عبادت است. پژوهش های علمی ثابت نموده است که موسیقی می تواند بر کاهش استرس و بهبود عملکرد مغز انسان اثر گذاشته و ایمنی بدن او را تقویت کند.

در انتها این مسئله را با او مطرح می کنیم که آیا ممکن بود که جشنواره موسیقی فجر همانند جشنواره فیلم حضوری برگزار شود؟ که بیان می نماید: اگر در هر حوزه ای متخصصان آن نظر دهند، شاید امور به نحو بهتری پیش رود. مثلا در این شرایط در حوزه سلامت متخصصان علوم پزشکی یا ستاد مبارزه با کرونا که مرجع تصمیم گیری است، صلاحیت تصمیم گیری دارند و مسلما اگر ستاد کرونا این اجازه را می داد، شاید می شد با استفاده از امکاناتی، این کار را ممکن کرد. ولی درباره موسیقی تا حدودی ملاحظات و حساسیت های دیگری وجود داشته که بی تأثیر نبوده اند؛ مثلا اینکه تعداد قابل توجهی از نوازندگان باید کنار یکدیگر بنشینند در زمان اجرای آثار ارکسترال، برای مثال ممکن است که پرتاب نفس نوازنده بادی سوای نوازندگان ارکستر، تماشاچیان را نیز درگیر کند؛ در حالی که در جشنواره فیلم، آثار روی پرده به نمایش درمی آیند و فرایند اجرا خطرآفرین نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "زنگ خطری که با تعطیلی جشنواره به صدا درمی آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطری که با تعطیلی جشنواره به صدا درمی آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید