خشکی چشم، خودترمیمی قرنیه بعد از جراحت را تغییر می دهد؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، خشکی چشم زمانی بروز می نماید چشم قادر به ایجاد لغزندگی و نرمی کافی با اشک طبیعی نیست. افراد مبتلا به خشکی چشم از قطره های مختلف برای جایگزین کردن اشک طبیعی و مرطوب نگه داشتن چشم ها استفاده می نمایند. اما زمانی که چشم خشک است، قرنیه بیشتر در معرض آسیب و جراحت واقع شده است.

خشکی چشم، خودترمیمی قرنیه بعد از جراحت را تغییر می دهد؟

محققان دریافته اند پروتیین های ساخته شده از سلول های بنیادی که قرنیه را بازسازی می نمایند، ممکن است هدف نو درمان و جلوگیری از آسیب قرنیه در اثر خشکی چشم باشند.

به نقل از مدیکال اکسپرس، افراد مبتلا به بیماری خشکی چشم نسبت به افراد با چشم سالم بیشتر محتمل است جراحت قرنیه دچار شوند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس در پی یافتن راهی برای درمان بهتر خشکی چشم و پیشگیری از آسیب قرنیه هستند.

خشکی چشم زمانی بروز می نماید چشم قادر به ایجاد لغزندگی و نرمی کافی با اشک طبیعی نیست. افراد مبتلا به خشکی چشم از قطره های مختلف برای جایگزین کردن اشک طبیعی و مرطوب نگه داشتن چشم ها استفاده می نمایند. اما زمانی که چشم خشک است، قرنیه بیشتر در معرض آسیب و جراحت واقع شده است.

راجندرا اس. آپتی استاد چشم پزشکی دانشگاه جان اف. هاردستی John F. Hardesty گفت: ما دارو هایی داریم، اما این دارو ها فقط در 10 تا 15 درصد بیماران به خوبی کار می نمایند.

وی اضافه کرد: در این تحقیق روی ژن هایی که برای سلامت چشم نقش کلیدی دارند مطالعه انجامشد. ما هدف های بالقوه ای را برای درمان شناسایی کردیم که به نظر می رسد در چشم های خشک نسبت به چشم های سالم متفاوت هستند. ده ها میلیون نفر از مردم در سرتاسر دنیا شامل حدود 15 میلیون نفر در آمریکا به دلیل خشکی چشم به درد چشم و تاری دید دچار می شوند. با هدف قرار دادن این پروتئین ها ممکن است قادر باشیم آن جراحت ها را بهتر درمان کنیم یا حتی از آن ها جلوگیری کنیم.

این محققان ژن های بیان شده به وسیله قرنیه در چندین مدل موش - با خشکی چشم و بعلاوه دیابت و سایر بیماری ها - را تحلیل و آنالیز کردند و دریافتند در موش های مبتلا به خشکی چشم، قرنیه بیان ژن SPARC را فعال نموده است. آن ها بعلاوه دریافتند که سطح بالاتر پروتئین SPARC با بهبود بهتر مرتبط است.

جوزف بی. لین مولف اول گزارش تحقیق گفت: برای شناسایی ژن های مهم برای حفظ سلامت قرنیه، زنجیره سازی آر. ان. ای تک سلولی (single-cell RNA sequencing) را انجام دادیم و اعتقاد دادیم تعداد کمی از آن ها بخصوص SPARC ممکن است هدف های درمانی بالقوه ای برای درمان خشکی چشم و جراحت قرنیه فراهم نمایند.

منبع: فرادید

به "خشکی چشم، خودترمیمی قرنیه بعد از جراحت را تغییر می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکی چشم، خودترمیمی قرنیه بعد از جراحت را تغییر می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید