باورتان می شود استیون هاوکینگ در این شهر به دنیا آمده است؟!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، شهر استیون هاوکینگ: آکسفورد در انگلستان

استیون هاوکینگ، یکی از معروف ترین انسان های قرن حاضر بود. وی یک فیزیکدان نظری، کیهان شناس، دانشمند و نویسنده انگلیسی بود که در تاریخ 8 ژانویه 1942 در شهر آکسفورد انگلیس به دنیا آمد و در تاریخ 14 مارس سال 2018 از دنیا رفت. از تمام خدمت های علمی و نظری جنجال برانگیز هاوکینگ که بگذریم، تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که او در کجا به دنیا آمده است؟ درست است که در ابتدای همین متن به شهر آکسفورد در انگلستان اشاره کردیم اما بیشتر افراد آکسفورد را با دانشگاه معروف این شهر یکی می دانند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم با شهر آکسفورد معروف که از قضا محل تولد استیون هاوکیگز فقید نیز هست، آشنا شوید.

باورتان می شود استیون هاوکینگ در این شهر به دنیا آمده است؟!

در ابتدا باید این نکته را بدانید که شهر آکسفورد با لندن تنها کمی فاصله دارد. افرادی که علاقه مند به شهرهایی با تاریخ غنی دارند، نباید فرصت دیدن و گشتن این شهر را به سادگی از دست بدهند. شهر آکسفورد در منطقه جنوب شرقی انگلستان قرار گرفته و مرکز شهرستان آکسفوردشایر است.

در واقع این شهر در 92 کیلیومتری لندن، 111 کیلومتری بریستول، 105 کیلومتری ساوت همپتون و بیرمنگام و همچنین 40 کیلومتری ریدینگ قرار گرفته است. اگر بخواهیم از نظر وسعت این شهر را با دیگر شهرها و منطقه ها انگلستان مقایسه نماییم، این شهر به عنوان پنجاه و دومین شهر بزرگ انگلستان شناخته می گردد.

اما دانستن این نکته درباره آکسفورد خالی از لطف نیست که در میان شهرهای مهم انگلستان، آکسفورد دارای بیشترین و در عین حال سریع ترین رشد تنوع قومیتی در انگلستان است. همانطور که در ابتدا نیز گفتیم، این شهر به خاطر دارا بودن یکی از معروف ترین و سرآمدترین دانشگاه های جهان در سرتاسر جهان معروف است اما، این شهر شاخصه های دیگری هم برای معروف و محبوب شدن در خود دارد.

تا به حال سبک معماری ساختمان های آکسفورد سیتی را دیده اید؟ ساختمان های این شهر نمونه ای قابل توجه و مستند از سبک ساکسون در سال های آخر این دوره می باشند.

اما باز هم آکسفورد به همین ها محدود نمی گردد. پایه های قوی صنعتی همچونساخت موتور، آموزش، فناوری اطلاعات، مشاغل دانش بنیان و بسیاری از شاخه های علمی دیگر می باشد. دور از فکر نیست که این شهر فردی همچون استیون هاوکینگ را با توجه به شرایط علمیش به دور از هرگونه مشکل جسمانی پرورش دهد. در واقع گویی نام شهر آکسفورد همه جوره با علم و دانش گره خورده است.

وجود 40 دانشگاه مختلف در این شهر بی شک همچین فضایی را به وجود خواهد آورد. از فضای علمی زادگاه استیون هاوکینگز که کمی دورتر شویم، می رسیم به دیگر جاذبه های این شهر انگلیسی. در ادامه با ما همراه باشید تا معروف ترین و دیدنی ترین جاذبه های شهر اکسفورد را به شما معرفی نماییم.

1- ردکلیف کمرا | Radcliffe Camera

این ساختمان مشهور به وسیله جیمز گیبس طراحی شده و در بین سال های 1749 تا 1737 میلادی ساخته شده است. ردکلیف به وسیله یک راه زیر زمینی به کتابخانه معروف این شهر به نام بادلین متصل شده است. پیشنهاد می کنیم حتما به اتاق مطالعه این ساختمان سر بزنید.

2- کتابخانه بادلین | Bodleian Library

کتابخانه بادلین را معمولا با نام باد (Bod) می شناسند. این مکان در واقع کتابخانه اصلی دانشگاه آکسفورد انگلستان است. کتابخانه بادلین با داشتن 9 میلیون کتاب، بعد از کتابخانه بریتانیا، دومین کتابخانه بزرگ بریتانیا از نظر کامل بودن مجموعه کتاب هایش می باشد.

قدیمی ترین مجموعه های کتابخانه بادلین به قرن 13 میلادی باز می گردد. اکنون تعدادی نسخه خطی به زبان فارسی که به 25300 نسخه می رسد در این مجموعه نگهداری می گردد. در مجموع حدود 7 هزار کتاب چاپی فارسی در این کتابخانه نگهداری می گردد.

3- موزه تاریخ علوم | Museum of the History of Science

این موزه آکسفورد در انگلستان شامل مجموعه ای 18 هزار قطعه ای از وسایل و تجهیزات علمی مربوط به دوره های مختلفی همچون: قرون وسطی تا قرن 20 میلادی می باشد. یکی از وسایل جالبی که در این موزه علمی نگهداری می گردد، تخته سیاهی است که آلبرت انیشتین در زمان کنفرانس خود در آکسفورد از آن استفاده می کرده است. هم اکنون این تخته سیاه تاریخی در این موزه برای بازدید کنندگان قرار داده شده است.

4- موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد | Oxford University Museum of Natural History

موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد در Parks Road شهر آکسفورد واقع شده است. در این موزه علمی بسیاری از نمونه های تاریخ طبیعی انگلستان را به نمایش گذاشته اند. کسانی که ار این موزه بازدیدمی کنند می توانند گالری این موزه را که مجسمه های بزرگ دایناسورها را در محفظه های مخصوص نگهداری می کنند، بازدید کرده و سپس در کنار بازدید از جاذبه های دیگر، تحولات طبیعی انگلستان را ببینند.

این موزه شامل یک سالن کنفرانس و سخنرانی است که بیشتر در بیشتر مواقع به وسیله گروه های مختلف شیمی، جانور شناسی و ریاضی دانشگاه آکسفورد مورد استفاده قرار می گیرد.

5- کتابفروشی بلک ول | Blackwell Bookstore

کتابفروشی بلک ول در شهر آکسفورد، شاید به معنای واقعی 1 کتابفروشی تاریخی و حتی به عقیده برخی افسانه ای باشد که از سال 1879 میلادی در خیابان براد شهر آکسفورد شروع به فعالیت کرده است.

دانشجویان مختلف، اساتید هیئت علمی و همه کسانی که عاشق کتاب هستند و مسیرشان به این شهر افتاده، بی شک به این کتابفروشی تاریخی می آیند. چه بسا که بی شک استیون هاوکینگز هم حتما به این کتابخانه آمده است.

اما اگر این توصیفات را کنار بگذاریم و بخواهیم کمی دقیق تر به این کتابخانه نگاه کنیم خواهیم فهمید که سبب تمایز این کتابفروشی با دیگر کتابفروشی های جهان این است که در مورد هر موضوعی که بخواهید، در این مکان کتاب مرتبط را پیدا خواهید کرد.

6- تالار شهر آکسفورد | Oxford Town Hall

تالار مشهور شهر آکسفورد، در سال 1897 میلادی ساخته شده است. این تالار زیبا، قبلا به عنوان کتابخانه و اداره پلیس مورد استفاده بوده است اما، امروزه مکان حضور دولت محلی آکسفورد به شمار می رود. موزه آکسفورد نیز در این تالار قرار گرفته است. در واقع این تالار محل نگهداری بخش بزرگی از تاریخچه شهر آکسفورد و دانشگاه های مشهور آکسفورد می باشد.

7- کلیسای سنت مری دانشگاه آکسفورد | Saint Mary Church, Oxford University

شاید عنوان بلندترین ساختمان در های استریت، بهترین لقب برای کلیسای سنت مری شهر آکسفورد در انگلستان باشد. باورتان می گردد که این کلیسا 124 پله تا به سقف خود داشته باشد؟

8- برج کارفکس | Carfax Tower

برج کارفکس شهر آکسفورد، بهترین یادآور کلیسای قدیمی سنت مارتین 13 میلادی باشد؛ زیرا این کلیسا هم دقیقا در همین محل قرار داشت. یکی از رسوم جالب این برج در این کلیسا این است که هر 15 دقیقه 1 بار، صدای ساعت ناقوس آن به صدا در می آید.

منبع: الی گشت

به "باورتان می شود استیون هاوکینگ در این شهر به دنیا آمده است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورتان می شود استیون هاوکینگ در این شهر به دنیا آمده است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید