انواع سوختگی و درمان های فوری آنها

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، در صورتی که ادرار پای کودک را سوزانده باشد باید پرتقال، گوجه فرنگی، تخم مرغ، اسفناج و گندم یا آرد گندم به او نخورانید تا زود بهبود یابد.

انواع سوختگی و درمان های فوری آنها

نویسنده: احمد حاجی شریفی

در صورتی که ادرار پای کودک را سوزانده باشد باید پرتقال، گوجه فرنگی، تخم مرغ، اسفناج و گندم یا آرد گندم به او نخورانید تا زود بهبود یابد.

* فوت فوته (پوک های درخت بید) را بسیار نرم بسایید و بر موضع بپاشید.

* گل سرنگون را در آتش بسوزانید، بعد بسیار نرم بسایید و بر موضع بپاشید.

* تخم گشهم و گِل برز را به نسبت مساوی ساییده و بر موضع بپاشید.

* پیه آب شده بز را بر موضع بمالید، بعد روی آن ها پودر بپاشید و او را قنداق کنید.

* برگ گشهم تازه را با برگ کاهوی خام بکوبید و بفشارید و آبی که از آن ها خارج می گردد را بر موضع بمالید.

* در هر مرتبه خیس کردن فوراً قنداق یا لباس او را عوض کنید و تا می توانید او را نپیچید تا هوا بر پوست بخورد، اگر پوشک های بهداشتی در دسترس نبود، کهنه و لباس های او را خوب با آب گرم شستشو دهید و چند مرتبه آن ها را آبکش کنید و حتماً هنگام پیچیدن، پاها و موضع سوخته شده را چرب کنید و روی آن پودر بپاشید.

سوختگی

پوست از دو لایه تشکیل شده است، لایه سطحی که اپیدرم نامیده می گردد و لایه حساس زیرین که درم خوانده می گردد. سوختگی ها براساس عمق سوختگی به سه دسته- درجه ی1، درجه 2 و درجه 3 تقسیم می شوند.

بیشتر بخوانید:چگونه از برجای ماندن اثر سوختگی جلوگیری کنیم

سوختگی درجه (1):

اگر سوختگی تنها اپیدرم را درگیر نموده باشد، سوختگی درجه 1 نامیده می گردد و حداقل شدت را در میان انواع سوختگی داراست. ناحیه سوخته ممکن است کمی قرمز و متورم گردد و نسبت به تماس حساس باشد، اما تاول به وجود نمی آید. طی چند روز پوست بهبود می یابد و لایه آسیب دیده پوست ممکن است بریزد. یکی از علل شایع سوختگی درجه 1 آفتاب سوختگی است.

سوختگی درجه (2):

اپیدرم در این سوختگی تخریب شده است و لایه درم بسیار حساس زیرین در معرض آسیب قرار گرفته است. صدمه به این دو لایه تحت اسم سوختگی درجه 2 شناخته شده و اغلب بسیار دردناک است. پوست قرمز و تاول زده می گردد. پس از 3 روز درد کاهش می یابد، اغلب آن ها در عرض 14 روز به طور کامل بهبود می یابند.

سوختگی درجه (3):

عمیق ترین و خطرناک ترین نوع سوختگی در این سوختگی اپیدرم، درم و بافت چربی زیر آن تخریب می شوند. گاهی این آسیب به عضلات هم منتشر می شود. محل سوختگی کرخت، ضخیم و رنگ پریده می گردد. تا زمانی که درم بازسازی نگردد سرعت بهبود بسیار کند خواهد بود و پوست تازه تنها از لبه های ناحیه آسیب دیده قابل رویش است.

شدت درجه سوختگی:

شدت درجه سوختگی بنابر عمق آن تقسیم بندی می شوند و هرچه درجه سوختگی بیشتر باشد لایه های بیشتری آسیب می بینند.

عوارض سوختگی

میزان مایعی که از طریق نواحی آسیب دیده سوختگی های وسیع درجه 2 و درجه 3 از دست می رود فراوان است و می تواند منجر به شوک و آسیب کلیوی گردد. در صورت آسیب دیدگی ریه، به دلیل استنشاق دود، تنفس دچار مشکل خواهد شد. سوختگی ها به شدت مستعد عفونت هستند زیرا دیگر پوست نمی تواند سدی در برابر عفونت ها باشد. عفونت های باکتریایی در پی سوختگی های درجه 3 شایع هستند و منجر به تأخیر در بهبودی می شوند. باکتری ها در صورت ورود به خون ممکن است تکثیر یافته و منجر به سپتی سمی (عفونت خونی) شوند.

اقدامات مؤثر:

بلافاصله پس از سوختگی، پوست آسیب دیده باید با میزان زیادی آب سرد خنک شده و یاری های اولیه شروع گردد. بر روی محل سوختگی پماد نمالید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن آن گردد. یاری های پزشکی در همه انواع سوختگی به جز انواع جزیی لازم است. سوختگی های وسیع درجه 2 و سوختگی های درجه 3 به مراقبت های ویژه بیمارستانی احتیاج دارند و بهتر است چنین بیمارانی در بخش سوختگی بستری شوند. در صورت هرگونه شک به شدید بودن سوختگی باید به پزشک و سرویس های درمانی مراجعه کنید. کسانی که دچار سوختگی سر و صورت شده اند، به دلیل امکان وجود سوختگی در راه های هوایی و تورم آن ها باید بستری شوند. در صورت استنشاق دود هم باید بیمار بستری گردد.

سوختگی های سطحی از آب جوش:

اگر موضعی بر اثر آب جوش سوخته و آن سوختگی سطحی و ضعیف می باشد، قدری نفت بر محل سوختگی بمالید و یا از لعاب به دانه به صورت مالیدنی بهره ببرید یا میزانی خمیردندان بمالید.

* برگ چغندر پخته شده را پس از سرد شدن روی آن ضماد کنید.

* گلاب را با یخ و یا در یخچال یا فریزر سرد کنید و دایم از طریق دستمال خیس نموده آن موضع را سرد نگه دارید و به مرور تکرار کنید.

* گِل ارمنی ساییده شده را با آب و سرکه یا ماست و سفیده تخم مرغ و یا روغن بنفشه بادام و سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و بر موضع سوختگی قرار دهید.

* برگ خطمی و برگ خیار چنبر را بپزید و پس از سرد شدن روی آن ضماد کنید.

* سفیدآب را در آب گشهم تازه مخلوط کنید و بمالید.

* میزانی خاکستر را در آب جوش ریخته و صاف کنید، بعد دوباره روی آن آب بریزید و صاف کنید و پنج مرتبه این کار را تکرار نموده، سپس با آن آب شستشو کنید.

* مرتب با میزانی گلاب آن را سرد نگه دارید یا دستمال آلوده به گلاب و آب یخ بکار ببرید تا سوزش به کلی از بین برود.

بیشتر بخوانید:درمان های خانگی سوختگی با بخار

سوختگی از آتش:

اگر قسمتی از پوست بدن از آتش سوخته باشد، فوراً روی آن روغن زیتون بمالید و مالش دهید و بعد جوش شیرین روی آن بپاشید.

* موز را له کنید و بر محل سوختگی ضماد گذارید.

* ریشه درخت بادام را بسوزانید، بعد نرم بسایید و بر آن ضماد کنید.

* برگ چغندر پخته را پس از سرد شدن بر آن ضماد کنید.

بیشتر بخوانید:اقدامات اولیه در هنگام سوختگی با آتش

سوختگی با روغن داغ:

اگر قسمتی از پوست بدن از روغن داغ سوخته باشد، میزانی سفیدآب کف را با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و بسیار بهم بزنید و روی محل سوختگی بمالید.

بیشتر بخوانید:جهت جلوگیری از سوختگی با مایعات داغ چه نکاتی را باید رعایت کرد ؟

گوشت آوردن در محل سوختگی:

در این مورد باید یدفرم 60 گرم و پارافین مایع 80 گرم را روزی سه مرتبه بر موضع گود شده بمالید.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون

به "انواع سوختگی و درمان های فوری آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع سوختگی و درمان های فوری آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید