آیا مصرف بیش از حد جو دوسر برای بدن مضر است؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، جو دوسر یکی از سالم ترین غذاهایی است که می توانید در وعده ی صبحانه مصرف کنید . جو دوسر با میزان فیبر بالایی که دارد، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است اما مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی مختلفی برای بدن داشته باشد .

آیا مصرف بیش از حد جو دوسر برای بدن مضر است؟

امروز در وبلاگ آمیتیس تک مگ قصد داریم از 5 عارضه ی منفی مصرف بیش از حد جو دوسر صحبت کنیم .

1. جو دوسر باعث افزایش قند خون می گردد

دکتر Gan Eng Cern می گوید : مردم دوست دارند از جو دوسر شیرین استفاده نمایند و هرچه شیرین تر باشد، بیشتر می خورند . حتی ممکن است به صبحانه ی خود شکر، چیپس شکلات و مواد غذایی شیرین اضافه نمایند تا به طعم دلخواه برسند . این کار ارزش غذایی آن را کاهش می دهد و در عوض میزان چربی، شکر و کربوهیدرات آن را زیاد می نماید . همین کار باعث افزایش میزان قند خون و ایجاد مسائلی در بدن می گردد .

به خاطر داشته باشید در زمان اضافه کردن مواد غذایی و طعم دهنده ها به جو دوسر، حتما از سلامت و میزان قند و چربی آن ها مطلع باشید .

  • رژیم غذایی برای دیابتی ها؛ 11 خوراکی و نوشیدنی مضر برای افراد مبتلا به دیابت

2. ذائقه را تغییر می دهد

مصرف میزان زیادی از جو دوسر در وعده ی صبحانه اشتهای شما را مختل می نماید و دیگر نمی توانید غذاهای سالم و لازم بدن را در طول روز مصرف کنید .

با مصرف بالای این ماده غذایی همراه با طعم دهنده های مختلف در وعده ی صبحانه، ذائقه ی خود را تغییر می دهید و دیگر تمایلی به مصرف غذاهای خوشمزه و سالم را ندارید . همین موضوع باعث از دست دادن انرژی در بدن و عدم جایگزینی آن توسط غذای مناسب می گردد .

3. باعث سوءتغذیه و کاهش بافت عضلانی می گردد

درست است که مصرف جو دوسر جلوی اشتهای کاذب را می گیرد و به کاهش وزن یاری می نماید، اما اگر به میزان زیاد از آن مصرف کنید دچار سوءتغذیه شده و به مرور زمان بافت عضلانی خود را از دست می دهید .

جو دوسر به مدت طولانی شما را سیر نگه می دارد و شما در طول روز احساس گرسنگی نمی کنید . حالا اگر مصرف آن بیش از حد معمول باشد، عملکرد شناختی شما مختل شده و دیگر سیگنال های تغذیه ای را از مغز دریافت نمی کنید .

سوءتغذیه و دریافت نکردن مواد غذایی مفید در طول روز به مرور زمان بافت عضلانی را کاهش می دهد، عملنمودهای شناختی را مختل می نماید و هوشیاری را کاهش می دهد .

4. ایجاد نفخ می نماید

فیبر زیادی که در جو دوسر وجود دارد در فرایند هضم غذا اشکال ایجاد نموده و باعث نفخ می گردد . اگر به مصرف منظم جو دوسر عادت ندارید با هر بار مصرف آن، با مشکل نفخ روبه رو خواهید شد .

لیزا یانگ، نویسنده ی کتاب سیر باشید و لاغر شوید می گوید : اگر به تازگی آغاز به مصرف جو دوسر نموده اید، حتما با مشکل نفخ شکم درگیر هستید . بهتر است مصرف جو دوسر را با مقدار کم آغاز کنید و به مرور میزان آن را افزایش دهید .

غلات سبوس دار مثل گندم و جو حاوی میزان زیادی از فیبر، گلوکز و نشاسته هستند و تمام این مواد توسط باکتری های روده مصرف می گردد . باکتری ها با مصرف این مواد گاز فراوری می نمایند و همین موضوع باعث ایجاد نفخ در شکم می گردد . اگر با میزان کمی جو دوسر آغاز کنید و به مرور مقدار آن را افزایش دهید، علاوه بر کنترل میزان نفخ ایجاد شده می توانید نتایج بهتری از مصرف آن بگیرید .

اگر غیر از وعده ی صبحانه، از این ماده غذایی در خوراکی های دیگری مثل کوکی استفاده می کنید، ممکن است مسائل نفخ برای شما بیشتر باشد . برای کاهش این عارضه می توانید از میزان جو دوسر صبحانه کم کنید .

5. باعث افزایش وزن می گردد

مصرف میزان زیادی از جو دوسر در یک وعده ی غذایی می تواند منجر به افزایش وزن گردد . همچنین تمام موادی که برای خوش طعم شدن به آن اضافه می کنید هم در افزایش وزن شما تأثیرگذارند .

به عنوان مثال اگر به یک کاسه پر از جو دوسر دو قاشق غذاخوری گردو، دانه های کتان، کره و شکر اضافه کنید مطمئن باشید پس از یک ماه مصرف حسابی اضافه وزن پیدا می کنید .

  • 20 خاصیت جادویی زنجبیل برای سلامتی، زیبایی و لاغری

سخن آخر

مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی باعث ایجاد عوارض جانبی در بدن می گردد. جو دوسر هم یکی از همین مواد است که با مصرف بیش از اندازه آن بدن دچار مسائلی مانند چاقی و افزایش قند خون می گردد.

اگر برای کاهش وزن از این ماده غذایی استفاده می کنید بهتر است به میزان کم و به صورت مداوم بهره ببرید. با این کار علاوه بر کاهش اشتهای کاذب، هیچ آسیبی به بدن خود وارد نمی کنید.

منبع: eatthis

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا مصرف بیش از حد جو دوسر برای بدن مضر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف بیش از حد جو دوسر برای بدن مضر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید