سیارکی به مقدار یک هتل از کنار زمین عبور کرد، اما شناسایی نشد!

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، یک سیارک در ابعاد یک هتل روز 13 ژوئن (22 تیر) از نزدیک زمین عبور کرد، اما دانشمندان دو روز بعد این موضوع را متوجه شدند.

سیارکی به مقدار یک هتل از کنار زمین عبور کرد، اما شناسایی نشد!

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، یک سیارک اخیرا از همان جهتی به نزدیکی زمین آمد که مخرب ترین شهاب سنگ یک قرن اخیر آمده و به زمین برخورد نموده بود. این سیارک تازه احتمالا سه برابر بزرگتر بود و درست مانند سیارکی که در سال 2013 در چلیابینسک روسیه پنجره ها را شکست، هیچکس آمدن آن را ندید.

سیارک 2023 NT 1 اولین بار در روز 15 ژوئن و دو روز پس از قرار گرفتن در نزدیک ترین فاصله تا زمین مشاهده شد. به عبارت دیگر، زمانی که کاشفان آسمان و دانشمندان برای اولین بار از وجود این سنگ فضایی مطلع شدند، از کنار زمین عبور نموده بود.

این یک حفره شناخته شده در سیستم های حفاظت از سیاره بشریت است و ناسا سعی دارد در ماموریتی به نام نئو سروایور (NEO Surveyor)، این شکاف را تا خاتمه دهه پر کند. ماموریت نئومیر (NEOMIR) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز به ارائه یک سیستم هشدار اولیه برای سیارک های نزدیک به زمین در دهه 2030 یاری خواهد نمود.

تخمین زده می گردد که شهاب سنگ چلیابینسک هنگام برخورد با جو زمین، حدود 20 متر عرض داشته است. این در حالی است که به نظر می رسد 2023 NT 1 سه برابر پهنای آن باشد. این تقریبا به میزان هتلی مانند هتل جرج واشنگتن شهر نیویورک یا ساختمان کاپیتول استان آیداهو است.

برای درک اینکه برخورد مستقیم جرمی به این میزان چه پیامد هایی دارد، باید به تاریخ بازگردیم. یک سیارک کمی کوچکتر 50 هزار سال پیش در دوره پلیستوسن (Pleistocene)، دهانه موسوم به دهانه شهاب سنگ (Meteor Crater) را در آریزونا ایجاد کرد. هیچ راهی برای دانستن نوع آسیب ناشی از برخورد در آن موقع وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که خود شهاب سنگ به سرعت از بین رفت و مواد معدنی کمیاب را به جا گذاشت.

آژانس فضایی اروپا تخمین می زند که ممکن است حدود یک میلیون سیارک نزدیک به زمین بین 30 تا 100 متر عرض وجود داشته باشد که 98.9 درصد از آن ها ناشناخته هستند.

بیشتر این سیارک ها در بیشتر مواقع فاصله ای را در مدار خود به دور خورشید حفظ می نمایند. نزدیک شدن NT 1، 2023، آن را به فاصله حدود 60 هزار مایلی از زمین رساند که فاصله زیادی محسوب می گردد، اما در مقیاس فضا فقط یک مو فاصله دارد و به منطقه محل سکونت ما نیز نزدیک است.

هر هفته سیارک های تازهی کشف می شوند که از نزدیکی زمین می گذرند، اما 2023 NT 1 یکی از بزرگترین سیارک های مشاهده شده در یک سال گذشته است. نکته مثبت این است که 2023 NT 1 اکنون در لیست ما قرار گرفته است؛ بنابراین دفعه بعد که به زمین نزدیک گردد، شاید بتوانیم شاهد آمدن آن باشیم.

منبع: فرارو

به "سیارکی به مقدار یک هتل از کنار زمین عبور کرد، اما شناسایی نشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیارکی به مقدار یک هتل از کنار زمین عبور کرد، اما شناسایی نشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید