رئیس فدراسیون والیبال: نمی خواهیم از آرمان های خود که حضور در جمع برترین تیم های جهان است کوتاه بیاییم

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، محمدرضا داورزنی: نمی خواهیم از آرمان های خود که حضور در جمع برترین تیم های جهان است کوتاه بیاییم. ژاپن حریف اصلی ما است، اما باید هدف ما این باشد که ایتالیا، لهستان و آمریکا را ببریم و بار ها توانسته ایم این تیم ها را شکست دهیم.

رئیس فدراسیون والیبال: نمی خواهیم از آرمان های خود که حضور در جمع برترین تیم های جهان است کوتاه بیاییم

به گزارش گروه ورزشی وبلاگ آمیتیس تک، محمدرضا داورزنی در نشست خبری امروز مربوط به اعزام تیم ملی والیبال به بازی های آسیایی هانگژو گفت: در این 20 سال گذشته از بازی های آسیایی بوسان به این طرف که در نبود چین و ژاپن نایب قهرمان شدیم، در 2006 دوحه که دوران انتقال مرحوم یزدانی خرم و آغاز مسئولیت من بود، ششم شدیم و به کار خود سرانجام دادیم. پس از آن در بازی های 2010 با راهنمایی مرحوم حسین معدنی در فینال به ژاپن باختیم و نایب قهرمان شدیم. بعد از بوسان، دوباره در چین نقره بازی ها را گرفتیم ولی پس از آن در رویدادهای 2014 و 2018 هم در بازی های آسیایی و هم در قهرمانی آسیا به مدال طلا رسیدیم؛ البته در بعضی از مسابقات با تیم ب پیش می رفتیم ولی نتایج ما در اینچئون و جاکارتا طلا بوده و برای سومین طلا آماده ایم.

رئیس فدراسیون والیبال بیان کرد: در رده های پایه الان تقریبا حرف اول را در جهان می زنیم. در این مدت 2 بار قهرمان جوانان و 2 بار قهرمانان نوجوانان جهان شدیم. به دفعات هم دومی و سومیجهان را در رده های مختلف سنی کسب کردیم. سال جاری هم رده زیر 16 سال دل قهرمانی آسیا شکل گرفت که سال آینده به عنوان تیم زیر 17 سال در مسابقات جهانی شرکت خواهد نمود. در این رده نیز توانستیم به قهرمانی آسیا برسیم که پشتوانه های آینده والیبال ما را خواهند ساخت و تضمین خواهند کرد .

داورزنی ادامه داد: با برنامه ریزی صورت گرفته کوشش می کنیم در رده بزرگسالان نیز به وعده خود برای بازی های آسیایی عمل کنیم. بعضی دوستان ایراد می گیرند چرا من قول و وعده می دهم، آرمان تعریف نموده یا هدفگذاری می کنم. مثلا می گویم چرا می خواهیم به جمع 4 تیم برتر المپیک برویم. به هر ترتیب یکی از استراتژی های همیشگی فدراسیون والیبال داشتن آرمان و حرکت به سمت آن است.

رئیس فدراسیون والیبال گفت: همیشه نمی گردد یک خط را با یک شیب مستقیم و مثبت طی کرد. این شیب شکستگی هایی هم دارد که در ادامه به یک شیب مثبت تبدیل می گردد. معمولا در پوست اندازی ها، تغییر نسل ها و جا به جایی ها تا رسیدن تیم به فرم ایده آل خودش، فراز و نشیب هایی داریم. نکته دیگر این است که در 6-5 سال گذشته ژاپنی ها برنامه ریزی کردند و این تیم از یک تیم آسیایی به یک تیم جهانی تبدیل شد. با شرایطی خاص الان ژاپن جزء پنج تیم برتر جهان و ما جزء 10 تیم برتر جهان هستیم. این یک اتفاق خوب برای آسیا است که از والیبال روز جهان مدت ها عقب افتاده بود. تیم ایران در 10 سال گذشته معمولاً جزء تیم های سطح بالای آسیا و دهم تا دوازدهم جهان قرار می گرفت اما ژاپنی ها اکنون تبدیل به یکی از قدرت های جهان شده اند. این برای ما و آسیا اتفاق خوبی است که رقیب سرسختی به نام ژاپن داشته باشیم زیرا همیشه این مسابقات که باعث رشد والیبال در قاره های مختلف می گردد. ویژگی اروپایی ها هم این است به علت در اختیار داشتن تعدادی از تیم های خوب جهان و رقابت تنگانگ شان با هم، رشد نموده اند. امیدواریم در آینده چین و کره جنوبی هم به این عرصه بپیوندند تا فاصله شان از جهان کم باشد. این به رقابت خوب و سازنده در والیبال آسیا یاری می نماید.

داورزنی توضیح داد: برنامه فدراسیون والیبال هم این است که حضور قدرتمندانه ای در رقابت های جهانی داشته باشد و برترین نتیجه را بگیریم. هرچند نتیجه این مسابقات در رنکینگ جهانی اثری برای ما ندارد و جزء مسابقاتی نیست که به وسیله فدراسیون جهانی دارای رنکینگ و امتیاز باشد اما به لحاط حیثیتی و جایگاه کشورمان در آسیا برای ما مهم است و باید بتوانیم همراه این کاروان افتخارآفرینی نموده و به کاروان یاری کنیم تا جایگاه بهتری را در بازی های آسیایی داشته باشد . هر آنچه باید صورت گرفته و بعد از مسابقات جام ملت ها که احتیاج به شرح ندارد، در میزبانی خودمان در ارومیه به نایب قهرمانی رسیدیم. والیبال به حدی در این 2 دهه خوب کار نموده که برای ما و مردم این نتیجه قابل قبول نیست. خواسته و انتظار مردم از والیبال به حق بالا رفته که مسئولیت خانواده والیبال و مردم را سنگین تر می نماید. باید بیشتر کوشش کنیم تا همیشه بر قله آسیا بایستیم. با وجود شرایط کشور، محدودیت ها و انجام بازی های تدارکاتی و اعزام ها کوشش فدراسیون این بوده امکانات را فراهم کند تا به اهداف خود برسیم.

رئیس فدراسیون والیبال با اشاره به اینکه زمانی که به والیبال آمدم 27 جهان و ششم آسیا بودیم، گفت: این باور را دارم که ایران می تواند در زمره چهار تیم برتر جهان باشد. تیم هایی که هم اکنون بالاتر از ایران قرار دارند شرایطی دارند که در جدول جابجا می شوند و همانطور که ژاپنی ها توانستند در جمع پنج تیم قرار گیرند ما نیز می توانیم در جمع چهار تیم قرار گیریم. می توانیم مدعی شویم نتایج 15 سال در والیبال ایران طی 100 سال اخیر رخ نداده است و این ظرفیت و استعداد را کشور والیبال ما دارد و می تواند در برترین جایگاه قرار گیرد. روزی که آغاز کردیم دلار 1500 تا 2000 تومان بود و الان با دلار 50 هزار تومانی برنامه ریزی می کنیم و هزینه ها 20 تا 30 برابر شده. ورزش کشور را فقط در فوتبال می بییند و هر کار برای فوتبال انجام می دهند اما در خصوص والیبال چنین شرایطی نیست. هر چند یاری هایی از سوی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش به والیبال شده است اما نگاه ها به والیبال معطوف است.

داورزنی با اشاره به اینکه در حال برنامه ریزی برای حضور پیروز در المپیک هستیم، گفت: نمی خواهیم از آرمان های خود که حضور در جمع برترین تیم های جهان است کوتاه بیاییم. ژاپن حریف اصلی ما است اما چین و کره هم در حال برنامه ریزی هستند و در آینده می توانند ما را به چالش بکشند اما باید هدف ما این باشد که ایتالیا، لهستان و آمریکا را ببریم و بارها توانسته ایم این تیم ها را شکست دهیم.

وی با بیان اینکه به قول فرهاد قائمی زمانی که تیم می برد همه چیز خوب است، هوا خوب است، غذا خوب است و...اعلام نمود: امیدوار هستیم فضا تغییر کند و در برهه زمانی کنونی، فضای عمومی کشور بار سنگین را به لحاظ نتایج قهرمانی آسیا از دوش والیبال بردارد. آرامش باعث می گردد تیم ملی نتیجه بگیرد و این مسئله بسیار مهم است. بازیکنان ما از شدت خستگی و ناراحتی باخت مقابل ژاپن، شرایط خاصی را داشتند و برای تجدید روحیه برای قرار گرفتن در شرایط نرمال احتیاجمند آرامش هستیم، توقع معجزه از بازیکنان نداریم و صرفاً احتیاجمند دوپینگ روحی بازیکنان هستیم.

رئیس فدراسیون درمورد احتیاج اصلی تیم ملی والیبال تاکید نمود: الان درمورد مسابقاتی صحبت می کنیم که آدینه آینده قرار است تیم به آن اعزام گردد. پس از رویداد اخیر فشار روحی و روانی زیادی به تیم وارد شده است. اینکه تحت تاثیر فشار رسانه ای بخواهیم رفتار انفعالی داشته باشیم برای تیم خوب نیست. بیش از پول، توجه مالی و زیرساخت ها اکنون احتیاج داریم فضای عمومی کشور بار سنگینی گه به لحاظ نتیجه قهرمانی آسیا و باخت به ژاپن روی تیم است، مقداری بردارد تا تیم راحت تر کار کند.

داورزنی ادامه داد: دوست داشتم شب بازی با ژاپن چهره بازیکنان ما را می دیدید. از شدت خستگی و ناراحتی همگی شرایط خاصی داشتند که جدایی از این مسائل و تجدید روحیه تا تیم بتواند در شرایط نرمال و عادی بازی کند، مهم است. از این بچه ها انتظار معجزه نداریم و فقط می خواهیم بازی خودشان را نمایند. برای این منظور احتیاج با آرامش دارند.

وی درمورد فاصله کم مسابقات انتخابی المپیک و بازی های آسیایی گفت: برنامه ریزی نموده ایم تا بچه ها با پرواز مناسب به مسابقات بروند؛ البته در بازی های آسیایی 2 یا حداکثر 3 بازی سخت داریم. شاید یک بازی سنگین تر و 2 بازی نیمه سنگین باشد. سایر بازی ها تیم را به شرایط مسابقه نزدیک می نماید و بتوانند در برزیل توانایی مناسبی داشته باشند. خود ریکاوری تیم و فاصله زمانی که از ارومیه تا برزیل داریم، می توان در هانگژو شرایط را فراهم کرد.

رئیس فدراسیون والیبال درمورد نگرانی ها بابت کسب سهمیه المپیک، شرح داد: تمام کوشش خود را می کنیم و جزء بحث های محوری فدراسیون است که جایگاه خود را در رنکینگ جهانی حفظ کنیم. هدف ما کسب سهمیه المپیک و صعود به مرحله بعدی است . بعضی دوستان می گویند قبلاً می گفتید هدف ما صعود به جمع 4 تیم برتر است، اما الان چرا هدف مان کسب سهمیه شده است. این حرف جدی است. الان مطابق جایگاه دهمی خود سهمیه را کسب نموده ایم و براساس رنکینگ المپیکی هستیم؛ البته 12 بازی در لیگ ملت های سال آینده داریم که همگی آنها برای ما مهم است.

داورزنی تاکید نمود: باید این رنکینگ را حفظ کنیم، زیرا تیم های پایین دست رقیب ما هستند و می توانند جایگاه ما را بگیرند. برای اینکه بتوانیم در رتبه نهم یا دهم بجنگیم باید برای کسب امتیاز بجنگیم زیرا رقیبان نیز در حال جنگیدن هستند. هلند، کوبا و ترکیه به عنوان پایین دستی های ما رقیبان جدی هستند. هدف اصلی ما نیز این است که در انتخابی المپیک و لیگ ملت های سال آینده جایگاه خود را برای حضور در المپیک حفظ نموده و در صورت صعود برای حضور قدرتمندانه برنامه ریزی کنیم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رئیس فدراسیون والیبال: نمی خواهیم از آرمان های خود که حضور در جمع برترین تیم های جهان است کوتاه بیاییم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس فدراسیون والیبال: نمی خواهیم از آرمان های خود که حضور در جمع برترین تیم های جهان است کوتاه بیاییم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید