نقش و تأثیر متقابل فضای سایبری در بیماری های پاندمی(کرونا) در واحد تهران شمال

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، نقش و تأثیر متقابل فضای سایبری در بیماری های پاندمی(کرونا) در طرح پایش آزاد و به دست دانشگاهیان آنالیز می گردد.

نقش و تأثیر متقابل فضای سایبری در بیماری های پاندمی(کرونا) در واحد تهران شمال

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ آمیتیس تک -محدثه حسینی، طرح پایش آزاد خلاصه پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای دانشگاه آزاد اسلامی است که هدف آن تبدیل چالش های کلان کشور به زمینه های پژوهشی است تا استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع سرانجام نامه و یا رساله را تعریف نمایند. بر اساس نظام پایش آزاد، واحدهای ویژه نیز مانند دانشگاه های آزاد اسلامی استان در یک موضوع خاص پیشران شده تا به حل چالش های کشور یاری کند. در این طرح 40 برنامه علمی تدوین می گردد که یکی از آن برنامه های علمی برنامه علمی پدافند غیرعامل است.

صفر تا صد طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای دانشگاه آزاد اسلامی

خانواده دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال پاسخگویی به مسائل کشور

مدیریت دانش نظام پایش آزاد در حوزه بیماری کرونا

برنامه علمی پدافند غیرعامل بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است. در این برنامه علمی از سال 98 تا به امروز چالش های زیادی در حوزه تهدیدات پدافند غیرعامل با جلسات خبرگانی صاحب نظران در این حوزه، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و صاحب نظران پدافند غیرعامل جمع بندی و احصا شده است.

بارگذاری بیش از 20 چالش برنامه علمی پدافند غیرعامل در سامانه پژوهش یار

تا به امروز چهار چالش در حوزه تهدیدات سایبری، چهار چالش در حوزه تهدیدات مالی، بیش از 11 چالش در حوزه حقوق، روابط بین الملل و علوم سیاسی و یک چالش در حوزه تهدیدات علوم زیستی بر روی سامانه پژوهش یار قرار گرفته است که ذیل این چالش اهداف و راهبردهایی است که به رصد و پایش تهدیدات، مصونیت افزایی و تاب آوری و... می پردازد.

برنامه علمی پدافند غیرعامل شامل حال رشته-گرایش های مختلف در حوزه علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم زیستی و... می گردد که تا کنون نیز مورد توجه محققان، اساتید و دانشجویان سراسر کشور برای اخذ زمینه های پژوهشی این برنامه علمی قرار گرفته است.

شیوع ویروس کرونا در کشور که به نوعی تهدید زیست محیطی نیز محسوب می گردد، از همین رو نقش و تأثیرات متقابل فضای سایبری در تهدیدات زیست محیطی (بیماری های پاندمی-کرونا) یکی از چالش های برنامه علمی پدافند غیرعامل است. این چالش برعهده کارگروه فضای سایبری دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.

اینترنت اشیاء و سیستم های سایبر الکترونیک، شبکه های زیرساختی و مراکز داده، بانکداری الکترونیک و تجارت الکترونیک، شبکه های اجتماعی، امنیت اطلاعات، روباتیک و هوش مصنوعی و علوم شناختی، نرم افزار و سیستم عامل، بازی های رایانه ای و... ازجمله زیر موضوعات پیشنهادی فضای سایبری و حوزه های مختلف دانشی فضای سایبری است.

زیر موضوعات کووید-19 ازنقطه نظر فناوری اطلاعات در فضای سایبری شامل فضای سایبری و خود بیماری حوزه سلامت (پیشگیری درمان و پیش بینی) و تأثیرات بر دیگر حوزه ها (اقتصاد و بانکداری، مخابرات و اینترنت، آموزش، مذهب و فرهنگ سیاست مسئله نظامی، دادگستری) می گردد.

فضای سایبری و همه گیری بیماری های ناشی از تهدیدات زیستی
چالش هدف غایی هدف عینی
نامتناسب بودن (توسعه نیافتگی) زیرساخت فناوری اطلاعات فضای سایبری در کشور به نسبت نیازها در دوران هم گیری تهدیدات زیستی (پاندمی) ارتقای زیرساخت فناوری اطلاعات (فضای سایبری) به نسبت به نیازها در دوران همه گیری تهدیدات زیستی (پاندمی)

1. توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات (سخت افزار، نرم افزار و هوش مصنوعی) به منظور مقابله با دوران تهدیدات زیستی

2.ایجاد امنیت سایبری در زیر ساخت فناوری اطلاعات در دوران همه گیری بیماری های تهدیدات زیستی (پاندمی)

3. ارتقای توانمندی منابع انسانی و شهروندان در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی

لازم به ذکر است، شناسایی و ارزیابی نقاط ضعف سیستم های فناوری اطلاعات در دوران تهدیدات زیستی، شناسایی و ارزیابی فرصت ها و تهدیدات حوزه های جدید فناوری اطلاعات در دوران همه گیری تهدیدات زیستی و تقویت و بومی سازی حوزه های جدید فناوری اطلاعات برای مقابله با همه گیری تهدیدات زیستی سه راهبرد هدف عینی توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات است.

لاله فرهنگ متین، مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل واحد تهران شمال در تبادل نظر با خبرنگار وبلاگ آمیتیس تک می گوید: این واحد دانشگاهی ذیل برگزاری همایش ملی مدیریت بحران کرونا (فرصت ها و تهدیدها) در نظر دارد به برنامه علمی کرونا در 7 محور ازجمله مدیریت، اقتصاد، سلامت، رسانه، سبک زندگی و .... بپردازد.

به گفته وی با توجه به شیوع بیماری کرونا قسمت زیادی از فعالیت های مختلف تمامی جوامع به بستر فضای مجازی و محیط سایبری انتقال یافته است. لذا توسعه بسترهای مجازی و ارتقای آن ها در ابعاد مختلف نرم افزاری و سخت افزاری برای ادامه فعالیت های مختلف افراد بشر در این بیماری فراگیر و پاندمی بسیار لازم است.

مجری برنامه علمی پدافند غیرعامل معتقد است که علوم مختلف رشته های مهندسی کامپیوتر، برق و فناوری اطلاعات که ایجاد و ارتقای این زیرساخت ها و سامانه های مجازی را بر عهده دارند در تکمیل و بهینه سازی، افزایش ظرفیت فضای مجازی و انجام تحقیقات نوین برای پاسخگویی به نیازهای فعلی بسیار بالای افراد جامعه برای دسترسی به بسترهای مجازی رسالت مهم و تاریخی بر عهده دارند.

فرهنگ متین در ادامه می افزاید: بسیار مهم است که نقش پررنگ و اساسی این علوم در ارائه روش های جدید تشخیص، پیش گیری و درمان بیماری کرونا را مدنظر داشته باشیم به طوری که در حال حاضر تحقیقات وسیعی در جهان برای استفاده از الگوریتم ها و تکنیک های نوین علوم سایبری نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، محاسبات فوق سریع و غیره برای مقابله با این ویروس در دست اجرا است.

به گفته وی، کارگروه سایبری دانشگاه آزاد تهران شمال در راستای برنامه علمی پدافند غیرعامل بعد از ارائه پیروز نظام نامه پدافند سایبری در سال 1398 در گام دوم مطالعاتی خود با هدف تبیین موضوعات تحقیقاتی فضای سایبری و بیماری های پاندمی به عنوان یک تهدید زیست محیطی بر روی ابعاد مختلف چالش کلان توسعه نیافتگی فضای سایبری در مقابله با بیماری های پاندمی (کرونا) تمرکزیافته است و به امید خدا سعی خواهد نمود که در اهداف مختلف ذکرشده به تدوین برنامه علمی فوق بپردازد. این برنامه در کارگروه سایبری دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد تهران شمال و با همکاری محمد میرزایی، سمانه یزدانی و مهدی امینیان تدوین شده است و در مراحل بعد به یاری دیگر اعضای هیئت علمی تکمیل خواهد شد.

4084/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "نقش و تأثیر متقابل فضای سایبری در بیماری های پاندمی(کرونا) در واحد تهران شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش و تأثیر متقابل فضای سایبری در بیماری های پاندمی(کرونا) در واحد تهران شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید