لیگ تعطیل است، باشگاه ها چرا فرار نموده اند؟

به گزارش وبلاگ آمیتیس تک، تعطیلی لیگ اما جریان باشگاه داری را تعطیل نکرده است. مسائل اقتصادی همچنان جریان دارند، قراردادها همچنان جریان دارند، بدهی ها همچنان باید پرداخت شوند، فردا هم خیلی زود فرا می رسد.

لیگ تعطیل است، باشگاه ها چرا فرار نموده اند؟

فرشاد کاس نژاد | تعطیلی جریان بازی ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران و دنیا به معنای تعطیلی کار باشگاه ها نبود و نیست. اما باشگاه ها در ایران انگار فرصتی معجزه آسا نصیب شان شد تا تعطیل شوند و از بحران های خود فرار نمایند.

تعطیلی لیگ اما جریان باشگاه داری را تعطیل ننموده است. مسائل اقتصادی همچنان جریان دارند، قراردادها همچنان جریان دارند، بدهی ها همچنان باید پرداخت شوند، فردا هم خیلی زود فرا می رسد. باشگاه ها اما بی توجه به امروز و فردا، در ساختمان باشگاه را قفل نموده اند و با حکم تعطیلی فوتبال خود را تعطیل تصور نموده اند.

در این روزها که لیگ متوقف است و فوتبال برنامه روشنی برای آینده ندارد، باشگاه ها فرصت داشته اند که خود را برای آینده ای سخت تر آماده نمایند، آینده ای که باشگاه ها را با خطرهای بزرگی روبرو می نماید اما در فوتبال ایران این خطرها همچنان مخفی می شوند.

یک مثال روشن می زنیم. ای اف سی همین چندی پیش فدراسیون فوتبال ایران را 120 هزار دلار جریمه کرد. دلیل جریمه ارائه اطلاعات دروغین درباره پرونده اقتصادی 4 باشگاه بود. درباره استقلال، پرسپولیس، پیکان و تراکتور اطلاعات غیرواقعی توسط فدراسیون تأیید شده بود و ای اف سی به این رفتار فدراسیون فوتبال ایران اعتراض کرد. فدراسیون به کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان داد که در پروژه راستی آزمایی اقتصادی صداقت ندارد. تابستان خیلی زود فرا می رسد و باشگاه ها برای فصل جدید باید پرونده های اقتصادی خود را به فدراسیون ارائه نمایند تا مجوز حرفه ای بگیرند. در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا در آنالیز هایش دریافت که نباید به تأییدیه فدراسیون فوتبال ایران اعتماد کند، بی شک سال جاری در پروژه راستی آزمایی سخت گیرتر خواهد بود. شاید بسیاری از تیم های لیگ برتر به دلیل بدهی های انباشته نتوانند مجوز حرفه ای دریافت نمایند و در لیگ حضور داشته باشند. بدیهی است که نمی توانند در لیگ قهرمانان آسیا نیز شرکت نمایند. توجه به همین یک مسأله نشان می دهد که باشگاه های ایرانی چه کار سختی را پیش رو دارند و دیگر نمی توانند با انبوهی از بدهی ها به راستا خود ادامه دهند. باورکردنی نیست که در فرصت کوتاه تا تابستان باشگاه ها بتوانند بدون بدهی خود را برای فصل جدید آماده نمایند.

نه فدراسیون فوتبال و نه باشگاه ها به فکر روزهای سخت آینده نیستند. شاید همچنان تصور می نمایند که با پنهان کردن بدهی ها راه خود را ادامه می دهند، اما واقعیت این است که دوران مخفی کاری ها تمام شده و چاره ای جز رفتار صادقانه و برخورد حرفه ای نیست.

باشگاه ها اما به رغم آنکه می دانند چه سرنوشتی در انتظارشان است، هرگز به تغییر رفتار اقتصادی فکر نمی نمایند، همچنان ولع برای هزینه های گزاف دارند و همچنان انتخاب شان همان کج راهه معروف خودشان است. در روزهای تعطیلی لیگ باید اتاق فکر باشگاه ها، مدیران این باشگاه ها و هیأت مدیره درباره راستاهای بهتر برای فرار از مسائل بحث می کردند، نه اینکه تعطیلی را راهی برای فرار از مسائل بدانند.

برند باشگاه ها در ایران همچنان به اندازه ارزش تجاری آنها پولساز نیست. همواره سرمایه ها و درآمدهای این باشگاه ها با قدرناشناسی درباره برند باشگاه به باد می رود. همچنان راهی برای دریافت حق پخش تلویزیونی پیدا نمی گردد، همچنان باشگاه ها از حق پخش اینترنتی درآمد شفافی ندارند. باشگاه ها همچنان یک سایت یا اپلیکیشن رسمی که بتواند خلق درآمد کند، ندارند. اما در تمام روزهای اخیر که شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی فوتبال شده، باشگاه ها یک قدم به سوی هدف های خود برنداشته اند. فوتبال تعطیل است اما فکر کردن، پیدا کردن راستاهای تازه و طرح ایده ها تعطیل نیست و می تواند جریان داشته باشد.

منبع: ایران ورزشی

به "لیگ تعطیل است، باشگاه ها چرا فرار نموده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیگ تعطیل است، باشگاه ها چرا فرار نموده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید